Vysoke Myto, CZ:
Teplota: 2.8 stC
Vlhkost: 70.4 %

Pitts Special (USA)



Pitts Special je dílem Curtise Pittse a je nejideálnějším sportovním a soutěžním náčiním, jaký si jen piloti mohou přát. Pitts je akrobatickým plnokrevníkem konstruovaným na přetížení +6 až -3 G a vybírají si jej mnozí špičkoví akrobatičtí piloti.
Během čtyřicátých let zamýšlel Curtis Pitts postavit letadlo pro akrobacii. Použil motor 55 HP ze vznášedla poškozeného tornádem. Pitts vytvořil extrémně malý dvojplošník, silný, odolný a relativně výrobně nenáročný. Z obtížných začátků, kdy byl stavěn "na koleně", stal se Pitts Special najednou velmi populárním v profesionální letecké akrobacii pro mnoho pilotů. Během dalších padesáti let se vzhled pozměnil, z mnoha pohledů byl vylepšen. Zejména použití křídel se symetrickým profilem umožňuje Pittsu létat na zádech a v nožových letech, pozitivní bylo i přidání křidélek na horní křídlo a rovněž prospělo prodloužení trupu, takže lze použít větší motory. Byla vytvořena i dvoudvéřová verze Pittsu S2-A zejména k tréninkovým účelům.



Zatímco Evropy vyvíjela v šedesátých letech akrobatické jednoplošníky, USA zaznamenaly svůj první úspěch na světovém poli s dvouplošníkem Pitts S1-S. Tento typ s tlustším profilem křídla, čtyřmi křidélky a motorem Lycoming 180 HP byl špičkovým akrobatickým letounem té doby. S fantastickým poměrem výkon/hmotnost byl Pitts schopen prakticky jakéhokoliv akrobatického prvku a díky jeho malým rozměrům rozhodčí snadno mohli přehlédnout některé pilotní chyby během akrobatických obratů...



Pitts S1-S se nezapomenutelně zapsal do paměti během světového akrobatického šampionátu 1972 v Provence ve Francii. Charlie Hillard využil jedinečných Pittsových vlastností k provedení prvku nazvaného "Torque Roll". Ty čtyři minuty voloného stylu zajistily jeho zemi první světový titul. Bylo to rovněž poprvé, kdy tento titul získal dvojplošník...

Pitts v počítačovém zpracování :


Pitts Special S1-S na horních snímcích byl postaven zakladatelem muzea, kde je dnes vystaven, panem Jim Cavanaugh za spoluúčasti jeho otce, James Cavanaugh, Sr. Stavba trvala zhruba dva roky a poprvé vzlétl v roce 1984. Pitts Special je příkladem dobré konstrukce, kterou si letečtí nadšenci mohou postavit sami, pokud na to mají čas, prostor a prostředky. V současné době je Pitts Special vyráběn ve Wyomingu firmou Aviat Aviation a je dodáván kompletně dokončený a připravený k letu nebo jako stavebnice.



Technické parametry:

Motor Lycoming AEIO-360 200 h.p.
Rozpětí 17 feet, 4 inches = 5,3 m
Délka 15 feet, 6 inches = 4,76 m
Výška 6 feet, 6 inches = 2,01 m
Prázdná hmotnost 830 lbs. = 376 kg
Výrobce Aviat Aviation
Celkem postaveno více než 600 strojů
První Pitts vyroben v roce 1943
Max.rychlost 185 mph
Dolet 309 miles
Dostup 24.000 feet = 7.324 m






Prameny :
Překlad z podkladů "Cavanaugh Flight Museum"
Encyklopedie letadel světa - David Donald (český překlad 1999)
L´encyclopedie des Avions civils et Militaires - Nov´Edit 2004

Jirka, 1.12.2004