Vysoke Myto, CZ:
Teplota: 19.9 stC
Vlhkost: 63.2 %

VIII.Modelářský letecký den SLM Litomyšl

Spolek leteckých modelářů Litomyšl (SLML) uspořádal v sobotu 10.9.2005 svůj VIII.Modelářský letecký den.


Briefing pilotů.


Briefing pilotů.


Zahajuje tradičně Oldřich Češka s dvouplošníkem.


Na stojánce bylo vystaveno hodně modelů a postupně se sešlo i dost diváků.


DSA-1, tentokráte ve zpracování a za pilotáže Jirky Petra z BBK Pardubicko.


Jako třetí v pořadí letí F-15 Eagle.


Do silného bočního větru se mnoha pilotům moc nechtělo.


Některé modely jsme ve vzduchu neviděli vůbec. Platí to i o těchto dvou - Spitfire a Stuka.


Zato kombaťáků...


...se do vzduchu nahrnulo hned několik najednou.


Laďasova Reggiane...


...Thun a další.


Občas někdo přišel o stuhu.


Po "heatu" si někteří piloti museli dojít na pole pro své stroje po nouzových přistáních.


Pilot Thuna při přistání přehlédl el.agregát. Následky srážky snad nebyly závažné.


Stojánka litomyšlských automodelářů.


Kluzák ŠK-38.


Polikarpov ani Spitfire neletěly. Zůstalo to na osvědčeném Jak-3.
Část modelů vysokomýtského RC Teamu.


Vermontská kráska - Vermont Belle.


Antonín Laštůvka předvedl akrobacii svého vrtulníku.


Z větších modelů byly zastoupeny zejména různé akrobatické speciály.


Historický model s dnes již rovněž "historickou" RC soupravou Kraft.


Su-30...


...Jiřího Hejtmánka.


Vítr nijak nevadil autařům. A tak se to začalo na dráze hemžit Byggynami a MonsterTrucky.


K vidění byly i pěkné skoky.


Jádro automodelářů z Litomyšle : "Bu" + "Bu".


Další variace na téma "skoky".


Nový obří Steen Skybolt Oldřicha Češky.


Modely na stojánce.


Připravuje se ukázka vlekání kluzáku.


A jde to do vzduchu.


ŠK-38 na přistání. Pilotuje Robert Gogol.


Diváci však viděli...


...poněkud tvrdší přistání vlečné. I to ale snad dopadlo bez většího poškození modelu.


Skupinové akrobatické kreace...


...modelářů z Jehnědí a České Třebové s modely Komet.


Modely Jiřího Jandy.


Většinu pěkných velkých modelů z BBK Pardubicko...


...jsme bohužel kvůli silnému bočnímu větru ve vzduchu rovněž neviděli.


FW 190 ve zbarvení sovětské armády (ukořistěný letoun) Laďas ještě nezalétal.


Při akrobacii vrtulníku Raptor...


...tuhla krev v žilách...


...nejednomu divákovi i přihlížejícím pilotům.


Vychutnejme si pohled na siluetu Jak-3 Petra Jetmara.


V tomto momentě jsme ještě netušili...


...že se osud modelu naplňuje.


Ve zrádném větru může být každá chyba osudná.


Petr přijímá soustrast od osob nejpovolanějších - členů BBK (BBK = Bum-Bác-Klub) Pardubicko.
Zatlačujeme slzu v oku a sbíráme drahocené vnitřnosti neboštíka.
Poté se smuteční průvod (z tváří našich manželek smutek není úplně patrný) ubírá k Petrovu autu...


...kde jsou ostatky zemřelého pietně pochovány do připraveného (???) igelitového pytle rukama nejbližších pozůstalých...
Následuje minuta ticha.


Mezitím Dušan odlétal s Blade XL a zase si ho pěkně přikurtoval k zemi.


Vystoupení modelářů z Poličky...


...s upoutanými kombaty.


Chvilka uklidnění s elektro-Mustangem z EPP.


Bóďa Rýz si pořídil nový MonsterTruck "Twin Detonator"...


...a hned si ho tady slušně "zaskákal".


Netrvalo dlouho a byli jsme svědky další havárie.


Pilot dohledává díly modelu pomocí cvičeného čichače ?
Na strništi zkoušel přistát i Pavel Havelka.


Doprovodným slovem zpestřil dvouhodinový oficielní program pan Milan Šmejc (v bílém).


F-104 Starfighter na stojánce RC Teamu Vysoké Mýto.


Do vzduchu jej ale tentokrát Martin Hynek neposlal, spokojil se s pojížděním po travnaté ploše.


Piranha ze stavebnice FreeAir jezdí po zemi, na vodě a taky lítá !


Registrujeme nouzové přistání na strništi...


...po upadnutí pohonné jednotky.


Zbyla chvilka i na akrobatění ve větru s Christen Eagle.


Start kachny.

Počasí tentokrát bylo milosrdnější než na předchozím leteckomodelářském dnu SLM Litomyšl, i když silný boční vítr znepříjemňoval pilotům život a mnozí se k letu vůbec neodhodlali. Přesto zde bylo k vidění hodně pěkných modelů a účast pilotů (včetně nových tváří) i počet diváků byly velice slušné. Možná by neškodilo, kdyby bylo komentované vystoupení delší než jen od 14ti do 16ti hodin. I po ukončení oficielní části programu totiž mnozí diváci zůstávají a sledují dění na ploše, kde probíhají vzlety dalších modelů, na něž se ještě nedostala řada. To však v žádném případě nesnižuje záslužnou činnost domácího modelářského klubu, uspořádání podobné akce je jistě organizačně náročné.



Článek o minulém Modelářském leteckém dnu v Litomyšli

Zpracoval Jirka 10.9.2005