Mini-Z MR03 Standard: Matice kol a ložiska

Autor článku: Libor



Toto je obsah prvního sáčku s příslušenstvím k modelu. Plastová pouzdra v kolech na RCP dráze fungují špatně a auto stále někam táhne. Také plastové matičky brzy ztratí svornost. Proto technické předpisy dovolují jejich náhradu za valivá ložiska a za kovové matice M2.



Z různých zdrojů se dají koupit samojistící matice duralové. Jsou lehké a pro jejich obsluhu je možné použít originální plastový klíč vel. 4,5. Já používám samojisticí matice ocelové, a to především kvůli mnohem nižší ceně (ca. 1,50 Kč/ks). Jsou menší, než duralové (klíč vel. 4) a váží proto zhruba stejně. Před každým závodem osadím auto novými matičkami, hlavně u předních kol. Mám jistotu, že jejich jištění bude spolehlivě fungovat i po několikáté demontáži kol, jak je během závodu běžné.



Pro uchycení levého zadního kola používám u všech svých aut speciální matice s kuželovým čelem od firmy Qteq. Odpadá tím nutnost používat pouzdro kola, které má vždy nějakou vůli. Dotažením této matice se kolo vystředí a odstraní se házení a vůle. To je pro plný grip zadní nápravy důležité. Tření mezi kuželem a nábojem kola funguje jako jištění a tak i mnohokrát použitá matice drží jako nová. Tyto matice je možné používat pouze s plastovými koly.



Kromě kovových matic je v kategorii Standart povoleno také použití kuličkových ložisek. Potřebujeme čtyři ložiska 2x6x2,5mm a tři ložiska 3x6x2,5mm. Protože auto velikosti MiniZ je citlivé na asymetrii ve valivém odporu, vyplatí se ho osadit opravdu kvalitními kusy. Přesný chod mají exempláře ze sady Kyosho (MZW 1), kvalitní ložiska prodává také ALS Racing (Set ložisek pro mini-z). Podobně, jako levnější čínská ložiska, se kvůli bočnímu zakrytování obtížně perou. Nečistota, která jednou vnikla do prostoru kuliček, často nejde už vypudit. Když jde o chlup nebo o kobercový vlas, pak nepomůže ani ultrazvuková pračka. Z toho důvodu někteří jezdci boční plechy na jedné straně vylamují a takové ložisko instalují do náboje kola otevřenou stranou dovnitř.



Mně se osvědčila ložiska PN Racing s označením Shield Hub Dry Ball Bearing (ca. 35 Kč/ks v setu 600129). Jejich bočnice jsou pevně spojené s vnitřním kroužkem a tak v blízkosti hřídelky do ložiska nemůže nic vnikat. Po dvou sezónách na RCP i na koberci chodí všechny kusy jednotně a lehce.


Komentáře k článku:


Luboš Kliský:

Ložiska peru v technickém benzínu tak, že si dám do menší akuvrtačky dřevěnou tyčku se špičkou (špičaté párátko), na ni nasadím ložisko a chvíli ho točím v misce s technickým benzínem. Tím vypláchnu z ložiska jemný prach, co se tam dostane.

Na chlupy nepomůže nic jiného, než je pravidelně po každém závodě, či tréningu, odstraňovat. Když sundám ložisko z kola a je na něm prstýnek z chlupů, nebo nějaký trčí z pod prachovky, tak se ho rozhodně nesnažím vytáhnout, to bych ho utrhl a zbytek by mi zůstal vevnitř. Ale pomalu krouživým pohybem se ho snažím vytočit. Když to udělám včas, chlup vytáhnu a ložisko mi vydrží celou sezonu, i víc. Když to zanedbám, tak bohužel. Ložisko můžu vyhodit.

Míla Kotraba:

Z ložisek není vhodné nečistoty vyfoukávat. Dosáhlo by se jenom toho, že by se nečistoty zafoukaly do takových míst, ze kterých by je nešlo odstranit a opakováním této technologie čištění by posléze došlo k zablokování valivých drah. Existuje několik "zaručených" způsobů čištění ložisek. Jeden možný způsob popsal Luboš Kliský. Já ho jen několika větami doplním.

Chlupy v ložisku udělají ložisko nepoužitelným. Mnoho mechaniků takové ložisko vyhodí. Ale ono se dá zachránit. Stačí si vzpomenout na naše babičky a inspirovat se přípravou drůbeže na pekáč. Oni prostě chlupy z drůbeže opálily. Takže i já před aplikací mokrého čištění chlupy z ložiska vypálím. Je to nejrychlejší a účinný způsob. Dá se však použít pouze tehdy, pokud má ložisko kovovou prachovku. Ložisko přidržím v kleštích s dlouhými čelistmi z jedné i z druhé strany vertikálně 1-2 centimetry nad plamenem svíčky cca 2-3 sekunky a chlupy shoří. POZOR na bezpečnost práce!

Pár vět k mokrému čištění. Čisticí médium by mělo rozpouštět, uvolňovat a na sebe vázat nečistoty a pokud možno vytvořit po vyprchání čisticí látky i teflonový film na veškerých třecích plochách ložiska. To technický benzín nedokáže. Jako výhodné čisticí médium se jeví např. teflonový sprej WELDTITE TF2. Čistící spreje prodávají některé speciální prodejny na jízdní kola.

Pokud využijete pro mokré čištění ultrazvukovou čističku, tak velkou úsporu čistícího média dosáhnete tak, že ložiska nasypete do malé uzavíratelné lahvičky, kterou po té naplníte čistícím médiem. Ložiska musí být do tohoto média ponořena a lahvičku vodotěsně uzavřete. Naplňte ultrazvukovou čističku obyčejnou vodou tak, aby lahvička s ložisky byla ve vodní lázni ponořena (pozor na min. a max. hladinu stanovenou výrobcem) a pak se řiďte návodem výrobce čističky.

A jen pro zajímavost. Osobně jezdím MINI-Zetka na koberci již 6. sezónu a ložiska ze sady KYOSHO MZW 1 mám stále původní.

Jirka:

Někdy je potřeba ložiska vyčistit přiměřeně kvalitně, ale hlavně velmi rychle a v polních podmínkách. K tomu používám malou skleněnou lahvičku se šroubovacím víčkem nebo průhlednou plastovou krabičku s naklapávacím víčkem (např.od kinofilmu). Do 1/3 naliju technický benzín, vložím ložiska, utáhnu víčko a pak ručně silně a vytrvale klepu. Ani by jste něvěřili, co nečistot se takto uvolní...

Pak vezmu magnet (např.tyčku ze stavebnice Geomag) a ložiska z lázně vytáhnu jako hrozen na magnetu. Zabalím ložiska do hadříku (nesmí pouštět chlupy), zaklepu, promnu, aby se technický benzín co nejvíce ostranil, nechám chvíli odpařit, pak namažu olejem a montuju do auta.

Před montáží ložisek do auta pečlivě odstaňuji i chlupy namotané na osičkách. Nejvíce tomu tak bývá na osičkách předních kol. Než nasadím ložiska na osičky předních kol, rovněž osičky namažu olejem, ale nesmí ho být moc, aby nestékal a neznečisťoval trať.